Friday, December 21, 2018

Ihmiskoe nimeltä FaceBook



Tämä pohdinnan käynnisti hyvä kaksiosainen amerikkalainen dokumentti Ulkolinja: Facebook-dilemma ( alkup. Frontline ) https://areena.yle.fi/1-4590224 .


Koko somen kehitys 2010-luvulta lähtien kiteytyy FaceBookin vaiheissa. (Tästä eteenpäin FB).


FB syntyi pienen yliopiston opiskelijayhteisön tarpeisiin pitää paremmin yhteyttä toisiinsa. Uusi teknologia - lähinnä älypuhelimet ja tabletit - mahdollistavat aivan uudenlaisen ennen kokemattoman mahdollisuuden hyvin läheiseen reaaliaikaiseen yhteyteen. Tässä teknologian imussa syntyi FB, Twitter, Instagram ja paljon muita samankaltaisa. Esimerkiksi Twitterissä leviävät sekä hyvät mutta varsinkin huonot uutiset kulovalkean tavoin.


FB:n kaverikonsepti toi ihmisille ensi kertaa virtuaaliyhteisön - digitaalisen torin - kaikkien ulottuville varsinkin paikasta riippumatta. Tämä on kiistatta hyvä asia.


FB:n on kuitenkin amerikkalainen yksityinen yhtiö ja sen tarkoitus on tehdä omistajilleen rahaa. Kuten dokumentista ilmenee varsin pian FB:lle selvisi, että pelkkien yhteisöjen mahdollistaminen - vaikkakin maailmanlaajuisesti - ei kasvattanut omistajien voittoja tarpeeksi nopeasti. Tähän tarpeeseen tulivat sitten peukutus ja käyttäjien henkilöprofiilien myynti kaiken maailman markkinoille. Tämä antoi helpon tavan tietää mitkä asiat itse kutakin käyttäjää miellyttää ja houkuttelee. Näin käyttäjistä alkoi pian piirtyä varsin tarkka persoonallisuus kuva. FB alkoi ruokkia tätä ominaisuutta kehittämällä algoritmin, joka suuntasi yksilön uutisvirtaa näiden mieltymysten mukaan ja käyttäjämäärät ja klikkaukset kasvoivat ja rahaa tuli. Samalla suuri peukutusten määrä hyväili kunkin käyttäjän itsetuntoa ja niitä ryhdyttiin metsästämään. Kehittyi aika jolloin ihmisten luonnollinen kaveripiiri julkaisi elämästään paljon ja ihmiset peukuttivat niitä, mutta tätä ei kestänyt kovin kauaa.


Uutisvirran voimakas ohjaaminen mieltymysten suuntaa synnytti uuden ilmiön: sosiaaliset kupla tai kuppikunnat. Nopeasti samanmieliset muodostivat ringin ja kehuvat toinen toisiaan ja yhteisiä aatteita. Tässäkään ei sinällään ole mitään pahaa, mutta kun kaikki populistiset liikkeet ovat kautta aikain hyödyntäneet tätä ominaisuutta yhdistettynä yhteiseen viholliseen ja uhkaan.


Tämän seurauksena sitten syntyi Tunisian kansannousu ja seuraavaksi samanlainen ilmiö Egyptissä, jossa Mubarak syöstiin mielenosoituksin vallasta. Tästä käynnistyi arabikevät. Pian kuitenkin sekä Egyptissä että muualla pienehköt mutta voimakas ääniset ääriryhmät kaappasivat tilanteen ja alkoi kaikkien “vääräuskoisten” vaino.


Ilmiö levisi Syyriaan, Intiaan, Pakistaniin ja osittain tämän avulla syntyi Isis, joka surmasi ja terrorisoi laajoja ihmisjoukkoja. Viimeinen FB vaino tapahtui Myanmarissa, jossa hindunationalistit tappoivat n. 7000 muslimi vähemmistöön kuuluvaa ja ajoi maanpakoon 700 000.


Samoin FB:tä hyödyntäen syntyi valeuutisia tuottavia ryhmiä. Näiden tarkoituksena oli synnyttää eripuraa ja kaaosta. Trumpin vaalikampanja oli malliesimerkki siitä, miten brittiyhtiö Cambridge Analytica sai käyttöönsä 50 milj amerikkalaisen profiilit ja masinoi Trumpin voiton. Sittemmin tuon yhtiön toiminta on lopetettu. Mukana auttamassa oli myös Venäjän trollitehdas, joka tuotti valeuutisia Trumpin kampanjan tukemiseksi.


Oleellista tässä on se, että FB ei katso olevansa mitenkään vastuussa näistä ilmiöistä, vaikka toiminnan maailmanlaajuiset seuraukset ovat hirvittäviä. Ohjelman suomenkielinen nimi dilemma viittaa ristiriitaan, joka syntyy kun ansaintalogiikka on suuri määrä klikkauksia. Jos FB puuttuu voimakkasti valeuutisiin ja vihan lietsontaan ja estää sen on selvää, että nämä äänekkäät ääriryhmät jättävät FB:n ja klikkausten määrä laskee huomattavasti.


Aivan viime aikoina on tullut useita uusia tietoja FB:n tavasta jakaa käyttäjätietoja hyvin avokätisesti erilaisille yhteisöille. On kiinnostavaa seurata mihin tämä kaikki johtaa. Tällä hetkellä havaitaan, että FB:n käyttäjäluvut ovat laskussa ja samoin FB:n osakkeen arvo.


Suosittelen dokumentin katsomista. Se on silmiä avaava kokemus.

No comments:

Post a Comment